DEPERSONALİZASYON VE DEREALİZASYON

derealizayson-depersonalizasyon

Depersonalizasyon türkçeye, kendine yabancılaşma, kendinden kopma olarak çevrilirken derealizasyon ise gerçekdışılık, gerçekdışı olma duyumu olarak çevrilmiştir.

Depersonalizasyon durumunda kişi öylesine kendi dışındadır ki açlık, sıcak veya soğukluk veya vücudun gönderdiği diğer sinyalleri algılayamayabilir. Zaman mekan kaybolup, hatıralar silinebilir. Herhangi bir duyguyu hissetmek olanaksız hale gelir ve kişi diğer insanlara, çevresinde olup bitenlere ve kendi ile ilgili durumlara ilgisiz kalır. Bazı insanlar bu durumu camdan bir fanusun içine sıkışıp kalma olarak tarif ederek çevre ile olan bağdaki kopukluğu betimlerler. Kendilerini duygusuz hissiz bir robot, bir zombi olarak tanımlayanlar da olmuştur.

Derealizasyon ise çevredeki insanların anlamsızlaşması, en sevilen kişilerin bile hiçbir şey ifade etmemesi veya onların yabancı imişçesine algılanmasıdır. Çevrede olup bitenler tuhaf, yanlış, sanki ağır bir sis perdesinin ardında imişçesine algılanır. Birçok kişinin bu durumu tarif etmek için, yaşamın ”sanki boğucu bir rüyada imişçesine yaşandığını” söylediklerini duydum. İnsanlar yanı başında olmasına rağmen onların sesleri duyulmaz, yüzleri ise pusludur.

Derealizasyon, depersonalizasyon durumunun başka bir ifadesi olarak algılanır.

Panik atak kriterleri arasında bu durum da yer teşkil eder. İnsanların en az yarısı bu durumu hayatı boyunca en az bir sefer yaşamıştır. Kendi başına bir psikiyatrik belirti olarak da tanımlanır ve kaygı bozuklukları ve depresyondan sonra en sık görülen üçüncü büyük psikiyatrik belirtidir.

Derealizasyon ve depersonalizayonu tetikleyen faktörler: yaşanan travmatik bir olay, uzun ve yoğun dönemli stres, kişilik yapısı, bazı uyuşturucu maddelerinin kullanımı, çok aşırı ve uzun süreli alkol kullanımı ve bazı hallerde yaşanan çarpmaya bağlı beyin travmaları sayılabilir. Yoğun kaygı ve depresyonun da bu durumu tetikler olduğunu biliyoruz. Görülme sıklığı kadın ve erkeklerde eşittir. Panik kaygısı bozukluğu, saplantı takıntı bozukluğu, panik atak, travma sonrası stres bozukluğu ve depresyona psikiyatrik belirti olarak eşlik edebilir veya bu bozukluklarda görülen bir durum olabilir.

Ne yapmalı öyleyse?

  • Bu durum bir savunma mekanizmasıdır ve çoğu hallerde kısa ve geçicidir.
  • Sizde bir hata kusur olduğunu kabullenmeyin. Delirmek veya kontrolünüzü kaybetmek üzere değilsiniz.
  • Uykunuza ve yemek öğünlerinize dikkat edin. Çok önemli.
  • Sizi strese sokan, alışkanlıklarınızdan caydıran şeylerden kaçının.
  • Günlük fiziksel egzersizler edinin.
  • Özellikle alkol ve sigaradan uzak durun.
  • Aşırı kahve ve çay tüketmeyin.
  • Gününüzü planlayın ve özellikle size neşe veren, güç veren kişilerle, şeylerle meşgul olmaya çalışın.
  • Kaygı ile başa çıkmayı öğrenin.
  • Kim ve ne olduğunuzu bilerek, kendinizi kabullenmeye çalışın.
  • Depersonalizasyon ve derealizasyon anında, odaklanma ve odak değiştirme alıştırması yaparak içine düştüğünüz olumsuz sarmalı kırmaya çalışın.
  • Güvence aramaktan ve kaçıma davranışları göstermekten vazgeçin.
  • Kendinize güvenmeyi unutmayın.

http://www.kitapyurdu.com/yazar/hasan-durna/192235.html

http://www.kitapavrupa.com/yazar/hasan-durna/192235.html

Ve diğer tüm kitapçılarda..

Saygılarımla…

Hasan Durna

DEPERSONALİZASYON VE DEREALİZASYON” üzerine 11 yorum

  1. Cok dogru bende 1 yıldır yasıyorum bu durumu aılemden gızledım herkese sacma gelır dıye,yanı ben kımım ,ben mı konusuyorum,dunya nasıl bırsey,Allah kım,bu cocuk benım cocugum mu,ben mı oturup kalkıyorum,ben mı yemek yıyorum ılerledıkce saklayamadım bırgun aglama krızıne gırdım ve anlattım herseyı,ablam hemsıre benı pskıyatrıye yonlendırdı suan ıyıyım,kendımde seyı farkettım cok strese gırmıstım o donemlerde ozaman patlak verdı ,stres herseyın bası,calısma hayatım yogundu,aılevı sorunlarım vardı,kendımı ıspatlama cabalarım vardı ust uste geldı hepsı sonra kısılık ,kımlık kaybı yasadım,ama hıcbırsey ıcın degmıyo ınanın ,ben bır kahveyı ,bır cayı doyunca ıcmeyı ozlemıstım cunku her ıctıgımde benmıyım sorusunu sormaktan hayattan keyıf almıyordum,ogluma hıc ıyı davranmıyodum,esımle sureklı kavgalıydım,sankı bedenımı dısardan ızlıyodum,aynaya bakınca bıle korkuyodum kendımden,Allaha bınsukur Allahın yolundanda ayrılmadım cok dualar okudum,kullandıgım ılac nekadar ıyı geldı bılmıyorum ama manevıyatıda bırakmamak lazım ınanınkı,sınrlerım cok cabuk bozuluyor ben anamdan dogunca boyle deıldım tabıkı, herseyı ınsana yıne ınsan yapıyor ,kımı tınlamıyor umursamıyor ,kımıde benım gıbı takıntı yapıp hastalanıyor hıc takmayın cunku ceken yıne sız olursunuz.

    Beğen

    • Yazıda da belirttiğim gibi bu rahatsızlık gayet ürkütücü olabilir. Stresten uzak durmaya calışıp önerilerimi uygulayın. Durumu yakınlarınıza açıklayıp yardım almanız beni sevindirdi. Sizi en yakınlarınızdan başka kim daha iyi anlayabilir ki? Sağlıcakla kalın.

      Beğen

      • Lustral 50 mg tabı pskıyatrıst sızın rahatsızlıgınızın gıdısıne gore mg ramını azalrtır yada cogaltır…

        Beğen

  2. Salam.men Azerbaycandan yaziram.cooox pis duygulardi ne yaşadigimi hec ozumde anlaya bilmirem.şizofren xestesi olmaqdan cox qorxuram.sanki ruhum bedenimi terk edib qalan sadece cismimdi hecne hissede bilmirem.bu xesteliyi yasayib sağalan varsa xahiş edirem yazsin

    Beğen

    • Korkmayın Aysel Hanım. Bu rahatsızlık çaresi olan bir rahatsızlıktır. Psikoterapi (özellikle bilişsel psikoterapi) ve bazı yardımcı ilaçlar ile çözümlenebilir. Kendinizi anlamak ve kabullenmek, çevrenizdekilerin sizi kırmayıp, yargılamayıp, üzmeyip kabullenmesi sorunu çok kolaylaştırır. Size ve bu dertten muzdarip tüm insanlara sağlık ve iç huzur dilerim.

      Beğen

    • Men de azerbaycandanam Aysel eyni cureyem hec bir şey hiss etmirem öz heyatimi itirmjsem sanki dehşet bir hisdi sanki hocam men sen necesen

      Beğen

  3. Mrb ben Burcu bundan 5 ay once yazmıstım sımdı cok ıyıyım Allaha bın sukur, bu rahatsızlıga yakalanıp caresız ınsanlara yazıyorum:ınanınkı ınsanın kendı doktrou yıne kendısıdır,hala psıkıyatrıde tedavım suruyor 2 ayda bır gıdıyorum, 1 yıl ılac kullancakmısım, ınsanın bu durumlarda dıkkatını dagıtması cok onemlı, boyle bırseymı hıssettınız hemen dıkkatınızı dagıtın, dısarı cıkın, komık vıdeolar ızleyın, kıtap okuyun, oturupta kendınızı dınlemeyın ,ben hep oyle yaptım ınannın faydası cok buyuk, 1 ay once kendıme araba alldım suan arabayı ogrendım kullanıyorum, kurtulmamın yolu kendıme yenı bırseyler katmak oldu, kurslara gıdın, resım yapın…boyle rahatsızlıkları kımseye anlatamıyosunuz ama yanlıs yaparsınız cunku ıcıne gırdıgınız bu gırdaptan kurtulmanın tek yolu yardım ıstemek bır psıkıyatrıye gıdın,okadar cokkı boyle seyler yasayan bırtek ben degılmısım oh be deyıp daha cabuk toparlanıyosunuz…Saglıcakla kalın…

    Liked by 1 kişi

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s