UYUŞMALAR (DUYUMSUZLUK YA DA KARINCALANMA DUYUMLARI)

Uyuşma karıncalanma

UYUŞMALAR (DUYUMSUZLUK YA DA KARINCALANMA DUYUMLARI) – PANİK ATAK BELİRTİLERİ 10

Evet, biliyorsun artık; panik atakları, panik bozukluk tehlikeli değildir. Korkutucu mudur ? Evet. Hatta en yoğun korkudur, o yüzden yaşanılan problemler bu kadar büyüktür. Ancak tehlikeli değildir, yanlışlıkla çalan araba alarmı, yangın alarmı gibi bir şeydir. Bir süre sonra geçer. Kitabımda “Kim korkar panik ataktan!“ sana önerdiğim kendi kendine tedavi programı ile bu problem ile 8 adımda başa çıkabilirsin.

Panik atak belirtileri 13 adettir. DSM 5 tanımlamasına göre onuncu belirti “Uyuşmalar (duyumsuzluk ya da karıncalanma durumu)” dur. Akademik adı parestezi’dir.

Diğer bazı belirtilerde de belirttiğim gibi, altında yatan nedenler farklı olabilir. Geçici uyuşma ve karıncalanmalar veya kalıcı olanlar olarak ayrılır. Bir konumda hareketsiz uzun süre kalanlar gayet iyi bilir. Bacak bacak üstüne atıp ayakta yaşanan  karıncalanma ve uyuşma, uzanıp film izledikten sonra kolda yaşanan ağrı ve uyuşma gibi.

Ancak konumuz olan parestezi kaygı ve panik atak işleyişi ile ilgili olandır. Başlayalım öyleyse.

Parestezi her dört panik atak vakasından birinde görülebilecek kadar olağan bir belirtidir. Belirtinin kökeni soluk alıp verme ve kan dolaşımı ve buna bağlı odaklanma ile açıklanır.

Bilindiği gibi panik bozukluğu ve dolayısı ile  panik ataklı hastaların önemli bir bölümü stres ve hiperventilasyona (yani farklı nedenlerle yanlış ve hızlı soluk alıp verme) meyilli insanlardır. Kendine bir bak, bazı anlarda, ne kadar çabuk yoğun stres yaşıyor ve düzensiz soluk alıp veriyorsun değil mi?

Sorun beklenti kaygısı, sağlık kaygısı ve kaygıya odaklanma gibi mekanizmalarla daha da derinleşir içinden çıkılmaz hale gelir. Daha önce bu konuları ve ne yapılması gerektiğini kitabımda ve makalelerimde anlattım.

Bilinmesi gereken, yine, kaç veya saldır mekanizmasının gözden geçirilmesi ve vücudun bu anda nasıl tepkiler verdiğini anlamakla başlar. Soluklanma dışında, kan dolaşımının, primer ve sekunder organlara dağılımı ve ne gibi sonuçlara yol açtığını dikkatlice oku.

Yanlış ve yüzeysel soluklanma öncelikle vücutta hidrojen seviyesini arttırıp karbonat yoğunluğunun yükselmesine neden olur. Düşük seviyedeki oksijen oranı elbette diğer bir çok belirtide de yazdığım üzere, sersemlik boşluğa düşme görme bozuklukları, kalp çarpıntıları, göğüs kafesinde ağrılar ve de paresteziye neden olur. El ve ayaklarda uyuşmalar ve iğnelenme / karıncalanma hissetme doğaldır.

 

Ne yapmalı:

Doğru nefes alıp vermeyi öğrenmek zorundasın. Kitaptaki alıştırmaları her gün uygula

Panik atağın işleyiş mekanizmasını öğren. Bilmek başarmanın yarısıdır

Stres ile başa çıkmak çok önemli, onunla baş etmeyi öğren. Hangi durumlarda stresin artıyor, heyecanına yenik düşüyorsun?

Yoğun korku seni, sonu belli bir karanlık tünele sokar. Odak değiştirme alıştırmalarını uygula. Tüm duygu ve dikkatini panik atak belirtilerine yoğunlaştırmak seni çok yorar.

Kitaptaki gevşeme  alıştırmalarını hemen öğren ve uygulamaya başla

Denemek ve inanmaktan vaz geçme! Başaracaksın

 

https://www.kitapyurdu.com/yazar/hasan-durna/192235.html

http://www.kitapavrupa.com/yazar/hasan-durna/192235.html

Saygılarımla…

Hasan Durna

TİTREME, ÜŞÜME, ÜRPERME YA DA ATEŞ BASMASI – PANİK ATAK BELİRTİLERİ 9

man with a sore hand

 

TİTREME, ÜŞÜME, ÜRPERME YA DA ATEŞ BASMASI DURUMU

 

Bir daha söyleyeyimde duymayan…

Yok yok, şaka yaptım. Artık söylemiyorum.

Yazılarımı okuyan herkes duydu artık; panik atağı kontrol edebilirsin ve panik atak belirtileri tehlikeli değildir. Kitabımda “Kim korkar panik ataktan!“ sana önerdiğim kendi kendine tedavi proğramı ile bu problem ile 8 adımda başa çıkabilirsin.

Panik atak belirtileri 13 adettir. DSM 5 tanımlamasına göre dokuzuncu belirti “Titreme, üşüme, ürpeme ya da ateş basması” dır.

Titreme ve sarsılmalarla ilgili üçüncü belirtide anlatmıştım; titremeler somatik ve psikolojik nedenlere bağlı olarak ortaya çıkabilirler. Seğirme ve sarsılmalar ise yine biolojik nedenlere veya fiziksel / mental yorgunluğa bağlı olabilir.

İkinci belirti olan terleme konusunda, yine o konu ile ilgili yazıda, neden ve çözümlerinden bahsetmiştim.

Kısacası titreme, üşüme, ürperme ve ateş basması, altında yatan başka somatik hastalıklar yoksa, panik anı veya öncesindeki vücudun gösterdiği kendini koruma mekanizmalarına veya stres hormonu üretimi ile ilgili tepkilere bağlıdır. Elbette senin bu belirtilere karşı veya bu belirtilerin görülme ihtimaline karşı gösterdiğin öğrenilmiş tepkiler (örneğin nasıl soluk alıp verdiğin, kaçınma davranışların), bunlara karşı gelistirdiğin bilişsel kalıplar (olumsuz düşünme kalıpları, takıntılar) ve duygu kontrolü (olumsuz duyguların seni yönlendirmesi,duygulardan kaçınma) gibi nedenler bu durumu etkiler.

Kaç veya saldır mekanizmasının kan dolaşımını nasıl hangi oranlara yönlerdirdiğini ve bunun senin için bazı koşullarda niçin ve nasıl yıkıcı olduğunu yazdım daha önce. Daha az kan dolaşımı olan el ve ayak gibi, vücut için o an önemsiz organların daha soğuk olmaları, bu duruma odaklanan senin, diğer faktörler yardımı ile (nefes alıp verme, belirtiyi olandan daha fazla ve yıkıcı hissetme, bu durumdan yoğun kaygı duyma gibi) bu durumu (örneğin elde yaşanan üşüme hissi) daha da çetrefilli hale sokmana (ürperme sonrasında üşüme ertesinde ise titreme gibi) neden olur.

Dik bir dağın tepesinden yuvarlanan bir kartopu uygun koşullarda bir çığa dönüşür elbette. Sorunlara daha ilk başında doğru müdahale bu türden belirtilerin kontrol edebilir hale gelmesine neden olur.

 

Peki öyle ise, ne yapmalı?

 

Gerekirse sakin bir yerde oturup içini ısıtan anılarını, sevdiklerini düşün

Doğru nefes alıp vermeyi mutlaka öğren

Seni kızdıran, heyecanlandıran şeylerin listesini yap. Olumsuz düşünce kalıplarını öğren

Panik atağın işleyiş mekanizmasını öğren

Stres ile başa çıkmak çok önemli, onunla baş etmeyi öğren

Hangi durumlarda stresin artıyor, heyecanına yenik düşüyorsun?

Tüm dikkatini ve gücünü, titreme terleme, üşüme gibi belirtilere vermekten kaçınmaya çalış

Korku seni sonu belli bir tünele sokar. Odak değiştirme alıştırmalarını uyula.

Kitaptaki gevşeme  alıştırmalarını hemen öğren ve uygulamaya başla

Bazı alıştırmalar bu belirtileri evinde güvenli bir ortamda yaşamanı sağlar. Bu alıştırmalarla bu belirtilere karşı daha duyarsız hale gelirsin.

Kitaptaki yakınlaşma ve yüzleşme tekniği ile kendini daha güvende hissedeceğine ve eminim

https://www.kitapyurdu.com/yazar/hasan-durna/192235.html

http://www.kitapavrupa.com/yazar/hasan-durna/192235.html

Saygılarımla….

Hasan Durna

BAŞ DÖNMESİ – PANİK ATAK BELİRTİLERİ 8

Bayilma

BAŞ DÖNMESİ, AYAKTA DURAMAMA, SERSEMLİK YA DA BAYILACAK GİBİ OLMA DURUMU

Daha önce söylemeyi unutmuşsam hemen söyleyeyim yazının ana fikrini; panik atak belirtileri ile ilgili ilk bilmen gereken şey panik atağı kontrol edebileceğindir. Sadece bunu nasıl yapılacağını öğrenmen ve planlı alıştırmalar ile bunu günlük yaşamının bir parçası haline getirmen gerekir. Bunca yıllık görüşmelerimde tek bir hastam bile panik atak yüzünden ölmedi.

Panik atak belirtileri tehlikeli değildir ve kitabım “Kim korkar panik ataktan! Sekiz adımda panik ataktan, korku ve kaygılarından kurtul“ da sana önerdiğim kendi kendine tedavi proğramı ile bu problem ile başa çıkabilir veya yüksek düzeyde iyileşme oranlarına ulaşabilirsin.

Panik atak belirtileri 13 adettir. DSM 5 tanımlamasına göre sekizinci belirti “baş dönmesi, ayakta duramama, sersemlik ya da bayılacakmış gibi olma durumu” dur.

Panik atak esnasında bayılmalar nadir görülen bir belirti türüdür.  Her yüz panik atak vakasında 1 veya 3 kişide görülür. Panik atak daha önce belirttiğim üzere vücudun gösterdiği aşırı kendini koruma tepkisidir. Genellikle yüksek nabız, yüksek kan basıncı /tansiyon, aşırı hızlı soluk alıp vermeler (hiperventilasyon) ve titremeler panik atak esnasında gözlenir.

Eğer sıklıkla bayılmalar yaşıyorsan öncelikle doktorunla görüş ve bayılmalarının herhangi bir somatik nedeni olup olmadığını incele.

Baş dönmesi ise düşük kan basıncı, vertigo,  yüksek stres, beyin veya sinirleri etkileyen bazı hastalıklar gibi nedenlerle ortaya çıkabilir. Baş dönmesinin kaygı bozuklukları ve depresyon ile birlikte görülme sıklığı bayılmalara göre çok daha yüksektir. Korku ve kaygının panik atak olarak ortaya çıktığı durumlarda baş dönmesi kalp çarpıntıları, kalp ağrısı, titreme ve uyuşmalara birlikte görülür.

Kontrolü yitirme korkusu daha fazla baş dönmesine, o da daha fazla kontrolü elde etme çabasına ve böylelikle daha yoğun panik ataklara neden olur. Bu kötü çıkmazdan kurtulmak kontrolü kaybetmeyi göze almak ile alakalıdır. Unutma yüzmeyi bilmesen de denizde sırtüstü uzanıp cırpınmaktan vazgeçmek hayatını kurtarır.

 

Ne yapmalı?

  • Stres ile baş etmeyi öğren. Stresle baş edebilme yeteneği sorunun temelinde olduğu kadar çözüm aşamasında da yer alır.
  • Nefes alıp vermeyi öğren. Dörtlü tekniği adını verdiğim derin nefes alma tekniğini uygula. Bu çok etkili bir yöntemdir.
  • Alkol alarak sorunu çözdüğünü sanma.
  • Kitapta belirtilen yeme içme önerilerine bak.
  • Baş dönmesini evde güvende olduğunuz anlarda deneyebilirsiniz (yüzleştirme alıştırması).
  • Bazı ilaçları kullanmak iyi gelir. Ancak unutma, bu belirtileri büyük oranda başka teknikler ile de halledebilirsin. İlaç kullanmak zorunda değilsin.

Saygılarımla…

Hasan Durna

https://www.kitapyurdu.com/yazar/hasan-durna/192235.html

http://www.kitapavrupa.com/yazar/hasan-durna/192235.html