BAŞ DÖNMESİ – PANİK ATAK BELİRTİLERİ 8

Bayilma

BAŞ DÖNMESİ, AYAKTA DURAMAMA, SERSEMLİK YA DA BAYILACAK GİBİ OLMA DURUMU

Daha önce söylemeyi unutmuşsam hemen söyleyeyim yazının ana fikrini; panik atak belirtileri ile ilgili ilk bilmen gereken şey panik atağı kontrol edebileceğindir. Sadece bunu nasıl yapılacağını öğrenmen ve planlı alıştırmalar ile bunu günlük yaşamının bir parçası haline getirmen gerekir. Bunca yıllık görüşmelerimde tek bir hastam bile panik atak yüzünden ölmedi.

Panik atak belirtileri tehlikeli değildir ve kitabım “Kim korkar panik ataktan! Sekiz adımda panik ataktan, korku ve kaygılarından kurtul“ da sana önerdiğim kendi kendine tedavi proğramı ile bu problem ile başa çıkabilir veya yüksek düzeyde iyileşme oranlarına ulaşabilirsin.

Panik atak belirtileri 13 adettir. DSM 5 tanımlamasına göre sekizinci belirti “baş dönmesi, ayakta duramama, sersemlik ya da bayılacakmış gibi olma durumu” dur.

Panik atak esnasında bayılmalar nadir görülen bir belirti türüdür.  Her yüz panik atak vakasında 1 veya 3 kişide görülür. Panik atak daha önce belirttiğim üzere vücudun gösterdiği aşırı kendini koruma tepkisidir. Genellikle yüksek nabız, yüksek kan basıncı /tansiyon, aşırı hızlı soluk alıp vermeler (hiperventilasyon) ve titremeler panik atak esnasında gözlenir.

Eğer sıklıkla bayılmalar yaşıyorsan öncelikle doktorunla görüş ve bayılmalarının herhangi bir somatik nedeni olup olmadığını incele.

Baş dönmesi ise düşük kan basıncı, vertigo,  yüksek stres, beyin veya sinirleri etkileyen bazı hastalıklar gibi nedenlerle ortaya çıkabilir. Baş dönmesinin kaygı bozuklukları ve depresyon ile birlikte görülme sıklığı bayılmalara göre çok daha yüksektir. Korku ve kaygının panik atak olarak ortaya çıktığı durumlarda baş dönmesi kalp çarpıntıları, kalp ağrısı, titreme ve uyuşmalara birlikte görülür.

Kontrolü yitirme korkusu daha fazla baş dönmesine, o da daha fazla kontrolü elde etme çabasına ve böylelikle daha yoğun panik ataklara neden olur. Bu kötü çıkmazdan kurtulmak kontrolü kaybetmeyi göze almak ile alakalıdır. Unutma yüzmeyi bilmesen de denizde sırtüstü uzanıp cırpınmaktan vazgeçmek hayatını kurtarır.

 

Ne yapmalı?

  • Stres ile baş etmeyi öğren. Stresle baş edebilme yeteneği sorunun temelinde olduğu kadar çözüm aşamasında da yer alır.
  • Nefes alıp vermeyi öğren. Dörtlü tekniği adını verdiğim derin nefes alma tekniğini uygula. Bu çok etkili bir yöntemdir.
  • Alkol alarak sorunu çözdüğünü sanma.
  • Kitapta belirtilen yeme içme önerilerine bak.
  • Baş dönmesini evde güvende olduğunuz anlarda deneyebilirsiniz (yüzleştirme alıştırması).
  • Bazı ilaçları kullanmak iyi gelir. Ancak unutma, bu belirtileri büyük oranda başka teknikler ile de halledebilirsin. İlaç kullanmak zorunda değilsin.

Saygılarımla…

Hasan Durna

https://www.kitapyurdu.com/yazar/hasan-durna/192235.html

http://www.kitapavrupa.com/yazar/hasan-durna/192235.html

 

 

BAŞ DÖNMESİ – PANİK ATAK BELİRTİLERİ 8” üzerine bir yorum

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s