ÖLÜM KORKUSU

work on paper by Laurie Lipton

ÖLÜM KORKUSU, PANİK ATAK BELİRTİLERİ 13

Panik atak, yoğun ürkütücü şoke edici ve korkutucudur ancak tehlikeli değildir. Kimilerine göre en korkutucu belirti, ölüm korkusu yaşamaktır. Bu durum ne kadar korkutucu olursa olsun tehlikeli değildir, ölümcül problemler yaratmaz. Panik atak köken olarak kadim yunancadaki Pan sözcüğünden, yani yoğun korku, yıkıcı, terörize edici kökeninden gelir.

Bu belirti de diğer belirtiler gibi bir süre sonra kendiliğinden geçer ve kaybolur. Kitabım “Kim korkar panik ataktan!“ da sana önerdiğim kendi kendine tedavi programı ile bu problemle nasıl 8 adımda başa çıkıp bu problemi kontrol edebileceğini öğrenebilirsin.

Panik atak belirtileri 13 adettir. DSM 5 tanımlamasına göre on üçüncü ve sonuncu belirti “ölüm korkusu” dur.

Daha önce yazdığım bir yazı bu durumu yeterince açıklamakta. Buyrun.

“PANİK ATAK VE ÖLÜM KORKUSU

Ölüm, korkusu her bilinçli canlının belirli bir yaştan sonra hissettiği bir korkudur. Buna sadece korku olarak bakmak yanlış aslında, her insanda görülen varoluşunu sorgulama da diyebiliriz. Abartılı hallerde “thanatafobi” olarak adlandırılan bu korku, bazı durumlarda başka birine zarar vermekten korkma olarak da görülebilir. Ne olursa olsun stres dolu bir günlük yaşam, korku dolu saatler, uyku ve yeme-içme sorunları, asosyallik ve elbette kötü bir yaşam kalitesi / düşük savunma mekanizması olarak gözlenir.

Panik bozukluğu ve panik atak sorunu yaşayan insanlar için sorun (özellikle ülkemizde) daha belirgin ve rahatsız edicidir. Çoğu insan bu korkuyu çok yoğun yaşamakta ve bu yüzden hastahanelere doktorlar başvurmakta, yakınları ile birlikte bu çileyi çekmektedir. Korkunun yoğunluğu kendisini kalp atış hızı ile, soluk alıp vermedeki düzensizlikle, göğüs kafesindeki sıkışma daralma hissi gibi birçok fiziki belirti ile onaylanmakta ve büyümektedir. Dini öğretilerde huzur bulmaya çalışmak, ilaçlar ile kendini sakinleştirmeye çalışmak, alkol vs ile bu korkuyu unutmaya çalışmak, kaçınma davranışları geliştirme gibi bir çok yol denenmektedir. Özkıyım (intihar) eğilimi ve denemelerine de rastlanmaktadır.

Ne yapmalı:

  • Ölüm eninde sonunda hepimizin karşılaşacağı doğal bir olay. Zengin fakir, genç yaşlı vs farketmeden hepimizin nihayetinde karşılaşacağı bir gerçek. Bundan korkmak doğal, ancak unutma; bu yazıyı okuduğun şu anda hala yaşıyorsun.
  • Ölüm, nefes alıp vermeyi kestiğimiz ve içinde bulunduğumuz anı yaşayamadığımız bir durumdur. Yani yaşamın tam tersi. Bulunduğun anı yaşamaya çalışıp, sadece seni rahatsız mutsuz kılan şeylere odaklanmaktan vazgeç. Unutma! Gelecekte olabilecek olan şeyler olmamış olan ve geçmişte olmuş olan şeyler ise geçip gitmiş olan şeylerdir.
  • Ölüm korkusu ona hazırlıklı olmakla, onu karşına almakla da hafifletilebilir. Vasiyetnameni yaz, cenazenin nasıl kaldırılacağını, ceneze merasiminde ne yapılmasın istediğini yaz. O korkutucu anı yapıcı bir şekilde düşünmek, planlamak o korkuyu azaltıp normalleştirir.
    * Yarın öleceğini bilseydin ne yapmak, kime ne söylemek isterdin? Bunları yapabilir misin, söylemek başarmak istediklerini yapmak için çabalayabilir misin? Ne bekliyorsun öyleyse? Sürekli ertelemek içine atmak iyi değildir.
  •  Para pul, mal ve mülk gibi şeylere bağlanıp kalmaktansa içsel ve yaşam kalitesini yükseltici değerlere önem vermeye çalış.
  •  Dini duygular öğretiler sana güç veririyor mu? Niçin o konular hakkında bir imamla, papazla, hahamla konuşmayasın? Belki de dine inanmıyorsun. Yine de sana güven ve varoluşunu sorgulamanda yardımcı olacak şeyler, kişiler vardır. Onlarla irtibata geçebilirsin.
  • Yalnızlık bu korkuyu ve varoluşsal çelişkiyi dayanılmaz kılar. Sorundan kaçmadan, sevdiklerinle zaman geçirmek, ihtiyacı olanlara yardım etmek, yani dostluklar kurmak için çabalamak, sevip sevildiğini görmek veya göstermek, günlük yaşama anlam katan meşgalelerle uğraşmak bu korkuyu azaltır.”

Bu belirti ve korku öne çıkıp bir kaçınma davranışı haline gelirse olduğundan daha yıkıcı daha korkutucu ve daha kalıcıdır. Belirli bir sağduyuyu bulmaya çalışmak, bunun üzerine yapıcı şekilde konuşmak, gerektiğinde odak değiştirme, soluk alıp verme (kitaptaki dörtlü tekniği) ve yine kitaptaki DNA tekniğini uygulamak önemlidir. Unutma, başaracaksın!

Yeni kitabım “Sosyal Fobi. Kim korkar Sosyal fobiden!” serinin ikinci kitabı olarak sizlerle buluşmak üzere.

http://www.kitapavrupa.com/kitap/kim-korkar-panik-ataktan/407637.html&filter_name=hasan%20durna

http://www.kitapyurdu.com/kitap/kim-korkar-panik-ataktan/407637.html&path=91

Saygılarımla…

Hasan Durna

Reklamlar

ÖLÜM KORKUSU” üzerine bir yorum

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s