Uyuşturucu madde kullanımı psikoz bozukluğuna neden olmakta.

drugs-1276787_960_720

 

Psikiyatri dünyasındaki en ağır vakalar psikozlardır. Düşünce ve duyunun ağır oranda bozulduğu zihin durumudur. Böyle bir epizotta gerçek dünya ile olan bağ kopar, halüsinasyonlar ve paranoya yaşanır. Şizofreni, bipolar bozukluk, ağır depresyon vakaları yanında madde kullanımına bağlı olarak da ortaya çıkar. Psikozların halüsinasyon, paranoya, bıkkınlık, isteksizlik, unutkanlık, kognisyon zorlukları, özkıyım isteği gibi bir sürü tesiri varken kişinin geri kalan yaşamında, eğer bağımlılık geçmişi yoksa, madde bağımlılığı, davranış bozuklukları, sosyal bozukluklar, artan suça eğilim riski, ümitsizlik, fakirlik hatta kalp ve kan dolaşımı hastalıkları gibi somatik rahatsızlıklara yakalanmasına da yol açar.

Bu konu hakkında ileride daha ayrıntılı bir yazı yazarım. Bugün bahsetmek istediğim konu, uyuşturucu madde kullanımının psikozları nasıl etkilediğidir.

Bilinmesi gereken ilk nokta madde kullananların önemli bir bölümünün psikoz yaşayacağıdır. Özellikle kokain, amfetaminler, esrar ve ağır alkol kullanımı psikoz için daha yüksek risk oluşturmaktadır. Maddenin ne kadar sürede kullanıldığı, kişinin genetik yatkınlık, önceki psikiyatrik geçmişi, maddenin psikoz gelişiminin hızını etkiler. Özellikle 16-25 yaş aralığı şizofreni gelişimi açısından çok riskli bir dönemdir.

Maddeye bağlı olarak ortaya çıkan psikozlar madde kullanımı anında ortaya çıkabileceği gibi, kullanım sonrası ilk 48 saat içinde de ortaya çıkabilirler. Bazan ilk kullanım bazansa uzun süreli kullanım psikoza yol açar. Altında psikiyatrik nedenler bulunmayan psikozlar geçici psikozlar olarak kalabilir. Olumlu koşullarla kişi son madde kullanım tarihinden 6 ay sonra sağlığına kavuşabilir.

Uyuturucu maddenin beyni nasıl etkilediği talamus, sinapsler ve dopamin arasındaki ilişkiye hiç girmeyeyim. Uzun ve sadece meraklısının okuyup anlayacağı bir konu. Kısaca madde kullanımına bağlı psikozun kullanılan maddenin beyinde yarattığı geçici veya kalıcı hasar olduğunu söyleyip geçeyim.

Diğer psikozlar, alkolhalüsünasyonları, alkolparanoyanalı ile karıştırılabilirler. Antipsikotik ilaçlar, psikoterapi, psikososyal destek çalışmaları ile tedavi edilir.

Yaşanılan durum kişi ve yakınları için yıkıcı, yorucu ve pahalı bir süreçtir. Aile ve yakın çevrede yaşanan ayrılıklar, yalnızlık, özkıyım/intihar, fakirlik, suça eğilim, bağımlılık gibi bir çok sorunu da beraberinde getirir.

Ne yapmalı?

Yapılacak öyle çok şey var ki… Uzun zahmetli tedaviler, koruyucu çalışmalar, rehabilite çalışmaları… Hepsinden kurtulmak istiyorsanız şu basit, uygulanabilir bir kaç önerimi dinleyin.

  • Uyuşturucu kullanmayın!
  • Gereksiz sıklıkta ve yoğunlukta alkol almayın!
  • Daha ağır madde bağımlılığına yol açabilecek alışkanlıklardan kaçının.
  • Yukarıdaki şıkları yaşayabilecek yakınınız/arkadaşınız varsa sevgi ve saygıyla uyarın, yardım edin.
  • Bu riskleri taşıyan ortamlardan uzak durun.
  • En kısa sürede profesyonel yardım almak can, zaman,sağlık ve paranızı kurtarır.

Geçmiş olsun…

Hasan Durna, uzman psikoterapist

https://www.kitapyurdu.com/yazar/hasan-durna/192235.html

http://www.kitapavrupa.com/yazar/hasan-durna/192235.html

 

 

 

 

Reklamlar

Uyuşturucu madde kullanımı psikoz bozukluğuna neden olmakta.” üzerine 3 yorum

  1. Hocam merhabalar erkek kardeşim 4 aydır psikoz tedavisi görüyor işitsel halüsinasyonlar duyuyor babam 60 yaşında ve onun için çırpınıyoruz elimizden geldiğince yardımcı oluyoruz anneme sürekli yakınıyor lütfen iletişime geçebilir miyiz nerede yaşıyorsanız gelebiliriz

    Beğen

    • Sayın Meryem Hanım. Yazıda belirttiğim gibi bazı psikozlar altı aylık, bir yıllık bir sürede geçer. Diğerleri ise başka psikiyatrik nedenlerle daha uzun sürelidir. Önemli olan tedavi döneminde ilaçlarını aksatmaması (Olanzapin, haldol gibi antipsikotik ilaçlar), varsa uyuşturucu madde / alkol kullanımına son vermesi, sakin ve stressiz bir yaşam sürmesi ve psikolojik destek (bilişsel davranışçı terapi) almasıdır. Dört aydır tedavi gördüğünü yazıyorsunuz. Tahminen tüm bunları yapıyordur. Psikozun ve öncülü / ardılı olabilecek rahatsızlıkların (şizofreni, paranoya, bipolar bozukluk gibi psikiyatrik tanılar) tedavisi sadece kardeşiniz için değil siz yakınları için de çok zorlu bir dönemdir. Bence tedavinizi kesip başka doktorlar psikoterapistler aramayın. Kardeşiniz büyük ihtimalle herkesten şüphe ediyordur şu an. Sürekli doktor psikolog vs değiştirmek yarardan çok zarar verir. Tedavisini aksatmasın yeter. Siz yakınların da destek alması şart. Sizin ve annebabanızın hastalığın ne olduğunu bilmeniz önemli Şizofreni dostları derneği, şizofreni dernekleri federasyonu HAYAD gibi kurumlarla iletişime geçip diğer hasta yakınlarına ulaşabilir benzer sorunları paylaşıp tartışabilir ve birbirinize destek olabilirsiniz. Eğer halüsinasyonları kendine veya başkalarına zarar vermeyi emreder buyruklarsa güvenlik sağlamak için bir kriz planı oluşturun (şöyle olursa böyle yaparım, bunu ararım, onunla konuşurum gibi). Geçmiş olsun.

      Beğen

      • Teşekkür ederim mesajınız için evdekilere ve kardeşime mesajınızı okudum alkolü bırakmaya ikna ettik inşallah desteğinizle rahatladığını söylüyor,ilaç tedavisini aksatmıyoruz umarım üniversiteye sağlıklı bi şekilde gider.Umarım hayatınız boyunca huzurlu olursunuz iyi günler.

        Liked by 1 kişi

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s